Tekst 90 Ontwaken Tot Verlossing - a podcast by Een Cursus in Wonderen

from 2021-03-31T05:51:52

:: ::

VI. Ontwaken tot verlossing
1. Het is onmogelijk niet te geloven wat je ziet, maar het is even onmogelijk te zien wat je niet gelooft. Waarnemingen worden opgebouwd op basis van ervaring, en ervaring leidt tot overtuigingen. Pas wanneer overtuigingen worden gefixeerd, worden waarnemingen stabiel. In feite zie je dus inderdaad wat je gelooft. Dat bedoelde ik toen ik zei: ‘Zalig zijn zij die niet hebben gezien en toch geloven,’ want zij die in de opstanding geloven, zullen die zien. De opstanding is de totale triomf van Christus over het ego, niet door aan te vallen maar door te overstijgen. Want Christus verheft Zich zonder meer boven het ego en al zijn werken, en stijgt op tot de Vader en Zijn Koninkrijk.
2. Wil jij je voegen bij de opstanding of bij de kruisiging? Wil jij je broeders veroordelen of bevrijden? Wil jij je gevangenis overstijgen en opstijgen tot de Vader? Dit is een en dezelfde vraag en krijgt steeds hetzelfde antwoord. Er is veel verwarring geweest over wat waarneming wil zeggen, omdat het woord zowel voor gewaarwording als voor de interpretatie daarvan wordt gebruikt. Toch kun je zonder interpretatie niets gewaarworden, want wat je waarneemt is jouw interpretatie.
3. Deze cursus is volkomen helder. Als je hem niet helder ziet, komt dit doordat je er een interpretatie aan geeft die ertegen indruist, waardoor je hem niet gelooft. En aangezien geloof de waarneming bepaalt, neem je niet waar wat hij betekent, waardoor je hem niet accepteert. Maar verschillende ervaringen leiden tot verschillende overtuigingen, en daarmee tot verschillende waarnemingen. Want waarnemingen worden geleerd aan de hand van overtuigingen, en ervaring onderwijst wel degelijk. Ik ben bezig je naar een nieuw soort ervaring te leiden die je steeds minder genegen bent te ontkennen. Van Christus leren is makkelijk, want met Hem waarnemen brengt in het geheel geen belasting met zich mee. Zijn waarnemingen vormen je natuurlijke gewaarwording, en het zijn alleen de vervormingen die jij aanbrengt die jou moe maken. Laat de Christus in jou voor jou interpreteren, en probeer wat je ziet niet in te perken door bekrompen, futiele overtuigingen die Gods Zoon onwaardig zijn. Want tot het moment dat Christus tot de Zijnen komt, zal de Zoon van God zichzelf als Vaderloos zien.
4. Ik ben jouw opstanding en jouw leven. Jij leeft in mij omdat je leeft in God. En ieder leeft in jou, zoals jij in ieder leeft. Kun je dan onwaardigheid in een broeder zien en die niet zien in jezelf? En kun je die zien in jezelf en die niet zien in God? Geloof in de opstanding, want die is volbracht, en ze werd in jou volbracht. Dit geldt nu evenzeer als het ooit gelden zal, want de opstanding is de Wil van God, die tijd noch uitzondering kent. Maar maak zelf geen uitzonderingen, want anders zul je niet zien wat voor jou werd volbracht. Wij stijgen immers tezamen op tot de Vader, zoals het was in den beginne, nu is en eeuwig zijn zal, want zo is het wezen van Gods Zoon zoals zijn Vader hem geschapen heeft.
5. Onderschat de macht van de toewijding van Gods Zoon niet, noch de macht die de god die hij aanbidt over hem heeft. Want hij plaatst zichzelf aan het altaar van zijn god, of het nu de god is die hij heeft gemaakt, of de God die hem geschapen heeft. Daarom is zijn slavernij even totaal als zijn vrijheid, want hij zal alleen de god gehoorzamen die hij aanvaardt. De god van de kruisiging eist dat hij kruisigt, en zijn aanbidders gehoorzamen. In zijn naam kruisigen zij zichzelf, in de overtuiging dat de macht van Gods Zoon geboren wordt uit offers en pijn. De God der opstanding eist niets, want Hij wil niets wegnemen. Hij verlangt geen gehoorzaamheid, want gehoorzaamheid houdt onderwerping in. Hij wil alleen dat jij jouw wil leert kennen en die volgt, niet in een geest van offering of onderwerping, maar in de blijmoedigheid van de vrijheid.
6. De opstanding kan niet anders dan blijmoedig je trouw opwekken, want ze is het symbool van vreugde. Heel...

Further episodes of Een Cursus in Wonderen Dagelijkse Les

Further podcasts by Een Cursus in Wonderen

Website of Een Cursus in Wonderen