UA 010321 ”Vertaistuki, omaksi itsekseen kasvu ja rakkauden kieli.” (Mäkinen, Nyman ja Paavilainen) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2021-03-02T07:00:02

:: ::

Tässä uskon askeleita ohjelmasarjan jaksossa avataan näkökulmia siihen, miten henkilökohtaisesti Jumala meille puhuu. Hengellisessä ja kaikessa kasvussa vertaistuki on erittäin tarpeellista. Puhetta on myös siitä, miten kasvamme tai oloudumme omaksi itseksemme. Kristityt elävät huomaamattaan omissa kuplissaan, siksi heidän puheensa saataa olla omituista. Tarvitaan palvelevaa rakkautta, toisen kuuntelemista ja vasta sitten puhetta. Näistä näkökulmista koostuu tämä uskon askeleita ohjelmasarjan jakso.
Tämän jakson ensimmäisessä osassa puhutaan siitä, miten Jumala saattaa puhua ihmisille myös unien kautta. Matti Mäkinen kertoo siitä, miten hän välillä näkee unta lentämisestä. Tämä liittyy jotenkin uskon rohkeuteen ja Jeesukseen luottamiseen. Kun emme ole omassa varassamme, niin on helpompaa elää. Matti avaa myös hyvin tärkeän näkökulman viljan kasvamisen kautta. Kasvaessaan pellolla viljan korret kasvavat suunnilleen samaa tahtia. Samalla ne tukevat toisiaan. Yksinäinen korsi voisi tuulessa taittua, mutta kasvaessaan yhdessä ne antavat tukea toisilleen eivätkä taitu tai lakoonnu niin helposti.Ohjelman toisessa osuudessa Rosa Nyman puhuu Virpi Nymanin haastattelussa omaksi itsekseen kasvamisesta tai oloutumisesta. Tämä pohdinta alkoi, kun eräs nuorempi ihminen kysyi Rosalta, että milloin hän on tullut omaksi itsekseen vai onko hän aina ollut oma itsensä. Kasvussa omaksi itsekseen on kysymys siitä, että me vähitellen hyväksymme sen, millaisia olemme. Iloitsemme vahvuuksistamme ja hyväksymme heikkoutemme. Sitten suostumme elämään niiden kanssa. Elämä on matka, joka muuttaa meitä koko ajan. Emme tule koskaan valmiiksi, mutta ehkä hiukan kokonaisemmiksi. Tällä matkalla mokat voivatkin olla lahjoja ja kasvun mahdollistajia. Kuultavissa on todella mielenkiintoinen ja hoitava keskustelu.
Ohjelman kolmannessa osuudessa Sari Paavilainen kertoo Kansan Raamattuseuran kouluttaja Kristiina Nordmanin kanssa keskustellessaan siitä, miten me kristityt helposti alamme elää omassa kuplassamme. Sari teki aikanaan vankilatyötä ja toimi evankelistana. Hän luuli osaavansa puhua evankeliumia toisille ymmärrettävällä tavalla. Viimeiset viisi vuotta hän on saanut elää ympäristössä, jossa uskon asiat eivät ole tuttuja. Hän on saanut palauttetta, etteivät ihmiset ymmärrä mistä Sari puhuu. Hän on oivaltanut rakkaudellisten tekojen ja huolenpidon merkityksen. Kun luottamus rakentuu, niin tuolla luottamuksen sillalla voidaan puhua myös Jumalasta ymmärrettävämmällä tavalla.Uskon askeleita ohjelmissa rukoillaan esiin nousevien asioiden puolesta ja annetaan rohkaisua kristityn arkeen. Ohjelman lopuksi annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ne löytyvät myös uskon askeleita Facebook-seinältä. Toimittajana on Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. KRS koulutustiimin tekemiä haastatteluja työstää ohjelmaa varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura