UA 041119 ”Rukoiluttamisesta, isän ikävästä ja rauha rukousvastauksena” (Peittola ja Korolainen) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2019-11-07T17:07:56

:: ::

Ohjelman ensimmäisessä osuudessa palautellaan mieliin edellisen ohjelman sisältöä eli ajatuksia anteeksiannon ja siunaamisen merkityksestä sekä rakastetun evankelista Eliina Heinosen puhetta elämän kivuista, vaikeuksista ja siitä miten pimeyden kätköistä voi löytyä aarteita. Masennus ja kipu voivat olla valmistamassa uuteen. Jumalalle saa kiukutella, kun kiukuttaa. Sitten Päivi Peittola kertoo siitä, miten Jumalan henki alkoi hänessä rukoiluttamaan erityisellä tavalla erään palvelukodin kohdalla. Siitä seurasikin sitten aikamoisia asioita.

Ohjelman toisessa osuudessa Helsingin vapaaseurakunnan johtava pastori Ari Korolainen kertoi omaa tarinaansa. Hän kertoi siitä, miten oli kasvaa isättömänä Kuopiossa, kun oma isä oli kuollut työtapaturmassa. Hänellä oli erilaisia hyviä miehenmalleja kasvuvuosinaan, mutta samalla isän ikävää. Ari kertoi kokemastaan johdatuksesta hierojan ammatista tekemään seurakunnan nuorisotyötä. Siitä alkoi koko elämän kestävä hengellinen työ. Puhuimme myös kohtaamisen ja kiireettömyyden tunnun tarpeesta, kun keskustelemme.Ohjelman kolmannessa osuudessa puhuimme Ari Korolaisen kanssa rukousvastauksista. Kysymys ei ole uskonmäärästä tai sanoittamisen taidosta, vaan uskon kohteesta ja Hänen voimastaan. Ari kertoi tärkeimpien rukousvastaustensa olevan sellaisia, että hän on saanut rauhaa vaikeisiin tilanteisiin, vaikka olosuhteet sinänsä eivät ole muuttuneet. Ari kertoi kyllä myös tilanteesta, jossa hän oli rukoillut vailla omaa uskoaan, mutta silti Jeesus oli vastannut rukoukseen yllättävällä tavalla. Toinen oli parantunut eikä sairaalaan tarvinnut mennä. Kenestä oli kysymys? Sen saat tietää kuuntelemalla ohjelmaa.

Rukous toisen puolesta ei ole suoritus, vaan sitä, että me pyydämme meissä asuvan Pyhän Hengen koskettamaan toista sekä Jeesusta ojentamaan kätensä ja tekemään mitä hyväksi näkee. Välillä mieleemme voi rukoillessa nousta raamatunkohta, laulu, mielikuva tai vastaava. Voimme kysyä, että onko sillä toiselle merkitystä. Jos on niin, se voi auttaa meitä rukoilemaan enemmän niillä alueilla, joilla on se suurin tarve.Uskon askeleita ohjelmat sisältävät näkökulmia Raamatusta ja rukousta esiinnousseiden aiheiden äärellä. Niissä on näkökulmia arkiseen elämään kristittynä. Ohjelman lopussa annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ohjelman käsikirjoittaa, toimittaa ja koostaa Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. KRS koulutustiimin tekemiä haastatteluja työstää ohjelmaa varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura