UA 110422 Elämän matkaa, mutkia ja johdatuksia. Näkökulmia rukoukseen ja pääsiäiseen. (Kujanpää) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2022-06-08T19:18:27

:: ::

Uskon askeleita ohjelma koostuu kolmesta osuudesta, joissa jokaisessa on keskustelu, haastattelu tai opetus. Tässä jaksossa Mikko Matikainen käy kolme keskustelua kouluttajakollegansa Lea Kujanpään kanssa. Ensimmäisessä osuudessa puhutaan Lean elämästä, hänen monipuolisuudestaan ja kutsumuksesta. Toisessa osuudessa puhumme johdatuksesta ja rukouksen merkityksestä. Kolmannessa puhtaan pääsiäisen sanomasta ja sen merkityksestä.
Ohjelman ensimmäisessä Lea Kujanpää kertoo taustoistaan ja miten hän on lapsesta asti saanut elää uskossa. Lea opiskeli Sibelius akatemiassa huilistiksi. Valmistuttuaan Lea ei kokenut huilistin osaa omakseen, vaan hakeutui viestinnän tehtäviin. Mukana kulkenut halu opiskella teologiaa tuli esiin. Teologisesta valmistumisen jälkeen tie vei papiksi. Lea on vaimo ja kahden tyttären äiti. Perheen tuki on kaikessa ollut ja on tärkeää.Toisessa osuudessa puhuttiin huolta pitävästä Jumalasta, joka on aina lähellä, vaikka ei siltä tuntuisi. Johdatusta verrataan paperipussi päässä kulkemiseen. Haparoi eteenpäin toisten kuskausten varassa ja kun on aika ottaa pussi päästä ja katsoa taakseen, niin huomaa, että matkassa on ollut kuitenkin järkeä. Johdatuksessa on välillä tämänkaltaisia asioita tai kokemuksia.
Ohjelman kolmannessa osuudessa puhutaan hiljaisesta viikosta ja siitä mitä pääsiäinen merkitsee keskustelijoille. Pääsiäisen lohduttomuus Jeesuksen kuoltua tuntuu opetuslapsista täysin lopulliselta. Vasta ylösnousemuksen jälkeen pimeä yö vähitellen päättyi ja Jeesuksen ylösnousemus sekä oppilaiden kohtaaminen avasi toivoin, jota ei voi ottaa pois. Keskustelussa todetaan, että elämässämme on välillä vaiheita, jolloin ylösnousemusta ei näy ja on vain pimeää. Silloin on elettävä luottamuksen ja uskon varassa, kun kaikki on pimeää. Toivo on kuitenkin totta. Kerran se tulee näkyväksi.Uskon askeleita ohjelmissa rukoillaan esiin nousevien asioiden puolesta ja annetaan rohkaisua kristityn arkeen. Ohjelman lopuksi annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ne löytyvät myös uskon askeleita Facebook-seinältä. Toimittajana on Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. KRS koulutustiimin tekemiä haastatteluja työstää ohjelmaa varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura