UA 16.9.2019 ”L10T:n siunaus, usko ja johdatus sekä äidin anteeksianto (Jääskeläinen ja ”Susanna”) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2019-09-16T18:59:26

:: ::

Ohjelman ensimmäisessä osassa radio Patmoksen toimittaja Helvi Jääskeläinen kertoo kokemuksiaan ja saamistaan oivalluksia L10T viikkotapaamisissa. Hän kertoo siunaavansa ihmisiä työmatkallaan, rukoilevansa työtovereittensa ja niiden puolesta, joita hän haastattelee työpäivänsä aikana. Tämä tapa virkistää ja antaa tilaa Pyhälle Hengelle toimia heti aamusta alkaen.

Ohjelman toisessa osuudessa Helvi Jääskeläinen kertoo miten Jumala kutsui häntä jo nuoruudessa monia kertoja. Vasta elämän kolhittua ja avioeron tultua kohdalle alkoi Jumalan kutsu tulla läpi. Helvi kävi hierojalla, joka alkoi kertoa Jeesuksesta. Hieroja rukoili asiakkaansa puolesta seitsemän vuotta. Hän kutsui Helvin kotikokoukseen, jossa eräs siellä ollut nainen auttoi Helvin uskoon. Seurakuntayhteyden löytämisessä meni kaksi vuotta.Hoitavan yhteisön merkitystä avataan Daavidin elämän kautta. Kun hän joutui pakenemaan kuningas Saulin vihaa, niin hänen luokseen tuli pulaan joutuneita, velkojen ahdistamia ja katkeroituneita miehiä. Yhteydessä toistensa ja Daavidin kanssa he kasvoivat ja vahvistuivat. Heistä tuli vahvoja sotureita. Daavid nähdään usein Jeesuksen esikuvana tai alkukuvana. Kuten miehet tulivat Daavidin luokse, niin mekin saamme mennä Jeesuksen luokse. Meistä tulee toisenlaisia sotureita, jotka käytämme rukousta ja siunaamista.

Ohjelman kolmannessa osuudessa puhutaan vapaudesta, jonka Kristus meille antaa. Viha, katkeruus ja himo vääristävät tapaamme katsoa toista ihmistä ja olla hänen kanssaan vuorovaikutuksessa. Kristukseen sitoutuminen on ainoa keino elää todellisessa vapaudessa. Vapaudessa pysyminen vaatii lujuutta ja valintoja näillä alueilla. Virpi Nymanin haastattelussa Susanna kertoo äidistään, joka oli katkera suhteessaan Susannan isään eli entiseen mieheensä. Liitto oli päättynyt eroon. Puhelin keskustelu ja rukous aloittivat anteeksiannon prosessin. Vapautuminen tapahtui, kun vanha äiti pesi kastemekkoa lapsenlapsenlapsensa kastetta varten. Kaste merkitsee hyvän omantunnon liittoa ja kutsua elää Jeesuksessa. Siihen liittyen otetaan esiin virren 442 sanat.Ohjelma sisältää näkökulmia Raamatusta ja rukousta esiinnousseiden aiheiden äärellä. Siinä on myös pieni kertaus edellisestä jaksosta ja näkökulmia arkiseen elämään. Ohjelman lopussa annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ohjelman käsikirjoittaa, toimittaa ja koostaa Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. Haastatteluja työstää käyttöä varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura