UA 23.9.2019 ”Poliisin kääntyminen Jeesuksen seuraajaksi, johdatusta työssä ja elämässä.” (Mäenpää) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2019-09-24T20:19:05

:: ::

Ohjelman ensimmäisessä osassa poliisi ja rikostutkija Kalle Mäenpää kertoo uskovasta lapsuuden kodistaan. Uskosta etääntymisestään ja harharetkistään. Onneksi hänellä oli ihmisiä, jotka rukoilivat hänen puolestaan. Lopulta Kalle sai kokea etsikon ajan, jolloin juhliminen ja muut tämän maailman asiat eivät enää tuntuneet miltään. Tyhjyys ajoi tajuamaan oman tilansa ja syntisyyden. Tämä johti Kallen synnintuntoon ja uskoon. Armon saanut mies sai uuden ilon, elämään merkityksen ja kutsumuksen. Hän ei halua salakuljettaa uskoaan taivaaseen, vaan kertoo Jeesuksesta myös muille.

Ohjelman toisessa osuudessa Kalle Mäenpää kertoo hieman siitä miten usko vaikuttaa hänen työhönsä ja toimintaansa poliisina ja rikostutkijana. Sinisilmäisyys on karissut rikostutkijan työn mukana, mutta samalla on vahvistunut käsitys siitä, ettei Jumalalle ole toivottomia tapauksia. Kun ihmisen mahdollisuudet päättyvät, niin Jumalan mahdollisuudet alkavat. Oman syntisyyden kohtaaminen on auttanut Kallea katsomaan toisia, myös asiakkaitaan samalta viivalta. Toisinaan Kalle on päässyt kertomaan oman elämänsä turvasta ja siitä toivosta, jonka Jeesus voi antaa. Joskus kaltereiden takana istuva on sisäisesti vapaampi, kuin ulkoisesti vapaana elävä ihminen. Kalle opiskelee myös teologiaa, koska on kokenut kehotusta tähän.Puhuimme myös esivallasta ja sen roolista elämän turvaajana. Omalle ja yhteisössä vaikuttavalle pahuudelle on asetettava rajat. Esivalta on Jumalan asettama. Suomen poliisin tunnus on leijonapäinen ja kaksiteräinen miekka. Sen symboliikka tulee suoraan Raamatusta ja viittaa sekä Paavalin opetukseen esivallasta että Heprealaiskirjeen opetukseen siitä, että Jumalan sana on kaksiteräinen miekka. Se paljastaa sydämen salaisuudet, haavoittaa ja puhdistaa. Rukous esivallan ja päättäjiemme puolesta on erittäin tärkeää.

Ohjelman kolmannessa osuudessa Kalle kertoi siitä miten hän oli juuri saamaisillaan kirkkokahvia, kun Jumala kehotti häntä menemään takaisin kirkkosaliin. Siellä oli mies, joka oli tullut kirkkoon etsimään Jumalaa. Hän ei tiennyt miten se voisi tapahtua. Niinpä Jumala näki hyväksi kehottaa Kallea menemään takaisin kirkkosaliin. Vaikka Kalle ensin laittoi vastaan, niin hän meni. Mies sai tulla uskoon ja sen jälkeen kirkkokahvit maistuivat parhaalta kahvilta ikinä. Kuuliaisuus Jumalan kuiskauksille, johtaa seikkailuihin ja antaa elämäämme kokonaisvaltaisesti hyvää makua.Uskon askeleita ohjelmat sisältävät näkökulmia Raamatusta ja rukousta esiinnousseiden aiheiden äärellä. Niissä on mukana myös pieni kertaus edellisestä jaksosta ja näkökulmia arkiseen elämään. Ohjelman lopussa annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ohjelman käsikirjoittaa, toimittaa ja koostaa Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. Haastatteluja työstää käyttöä varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura