UA 240122 Kaksikielisyyden ja uskon rikkaus sekä isänä, rakentajana ja saarnaajana (Matias Gädda) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2022-02-14T18:06:19

:: ::

Uskon askeleita ohjelmat koostuvat kolmesta osuudesta, joissa jokaisessa kuullaan keskustelu, haastattelu tai opetus. Tässä jaksossa saamme kuulla kolme keskustelua, jotka ohjelman toimittaja Mikko Matikainen kävi Matias ”Matti” Gäddan kanssa. Matias on suomen ruotsikielinen. Ohjelman aikana on puhetta kielestä, taustoista, Jumalan kutsusta ja johdatuksesta. Esiin nousevat perhe, isyys ja rukouksen merkitys osana elämää, työtä ja palvelutehtävää maallikkosaarnaajana.
Ohjelman ensimmäisessä osuudessa Matias Gädda kertoo kasvaneensa kodissa, jossa kuuluttiin lestadiolaiseen Rauhan Sanaan. Hän oli rukoushuoneen penkissä ja oli aika ujo. Hän alkoi saada unia, jossa hän oli rukoushuoneen saarnatuolissa. Ne tuntuivat painajaisilta. Jumala johdatti talonrakentamisen piiriin ja rakennesuunnittelijaksi, josta aukesi vähitellen mielekäs työ ja elämä. Jeesus oli rakentajan poika ja äärimmäisen käytännöllinen. Sanan tulisi sulautua ihmiseen ja muuttua teoiksi. Mikko avaa myös näköaloja mediamissioon ja kertoo missä siinä ollaan menossa.Ohjelman toisessa osuudessa Matias Gädda kertoo, miten hän siirtyi pääkaupunkiseudulle ja oppi samalla suomen kieltä. Jumalan sana avautui ja puhui hänelle. Tarina tuntui avautuvan hänen silmiensä edessä kuin elokuvana. Unet palasivat, sitten Matias kutsuttiin puhujien kokoontumiseen, jossa häntä kutsuttiin puhujien joukkoon. Silloin hän kertoi ensimmäisen kerran jo nuorena näkemistään unista. Näin hänestä tuli osa Rauhan Sanan puhujajoukkoa. Matias kokee Jumalan puhuvan, kun hän valmistelee puheita. Joskus tuntuu, kuin Jumala puhuisi kirjoittavien sormien kautta. Jumala haluaa viettää kanssamme aikaa. Aina ei tarvitse lukea pitkää pätkää Raamatusta. On vaan hyvä olla Sanan äärellä kuulolla ja kuulostella.
Ohjelman kolmannessa osuudessa ohjelman toimittaja Mikko Matikainen puhui Matias Gäddan kanssa kutsumuksesta. Hän kertoi opiskelleensa rakennesuunnittelijaksi. Nyt hän on norjalaisen suuren vaatealan konsernin Suomen kiinteistöistä ja liiketiloista vastaava. Matias kertoi, että silloin kun hän rukoilee työn puolesta, niin työt yleensä sujuvat paremmin. Kun rukous unohtuu, niin asiat eivät suju ja päivät venyvät. Matias kertoi myös neljästä lapsestaan, heidän rohkeudestaan olla kristittyjä. Perheenä he tuovat esiin sekä uskoa että ruotsinkielisyyttään. Näin tuleekin tehdä. On todella hienoa tutustua Matias Gäddaan ja kuulla hänen tapaansa elää kristittynä. Hänen intonsa on tarttuvaa lajia.
Uskon askeleita ohjelmissa rukoillaan esiin nousevien asioiden puolesta ja annetaan rohkaisua kristityn arkeen. Ohjelman lopuksi annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ne löytyvät myös uskon askeleita Facebook-seinältä. Toimittajana on Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. KRS koulutustiimin tekemiä haastatteluja työstää ohjelmaa varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura