UA 280222 Miten elää todeksi Jeesuksen opettaman elämäntapaa (L10T) osa 2/2 (KRS kouluttajat) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2022-03-11T04:00:07

:: ::

Tämä Uskon askeleita jakso muodostaa L10T elämäntapakokonaisuuden yhdessä edellisen Uskon askeleita ohjelmasarjan jakson kanssa. Ne kuuntelemalla pääset hyvin liikkeelle, jos haluat tätä elämäntapaa kokeilla ja soveltaa omaan elämääsi. Tämä jakso muodostuu kolmesta osuudesta, joissa jokaisessa Kansan Raamattuseuran kouluttajat käyvät opetuskeskustelun. Tässä jaksossa käydään läpi näkökulmat auta missä voit ja tarjoudu rukoilemaan, Kerro Jeesuksesta oman elämäsi tapahtuman avulla ja yhdessä elämisen ja toisten tukemisen merkitys.
Ohjelman ensimmäisessä osuudessa Mikko Matikainen ja Matti Mäkinen keskustelevat L10T elämäntavan näkökulmasta auta missä voit. Tämäkin askel lähtee rukouksesta, salasiunaamisesta ja toisen kohtaamisesta. Kun osaamme kuunnella toista, niin alamme kuulla hänen tarpeitaan, kipujaan ja kaipauksiaan. Samalla voimme mielessämme kysyä, että onko Jumala hyvyydessään antanut meille taitoja, varallisuutta tai aikaa, jota käyttämällä voimme osoittaa Jumalan rakkautta käytännöllisellä tavalla. Voimme myös kertoa, että toisen elämäntilanne tai asia koskettavat meitä ja meitä alkaa rukoiluttaa. Saamme missä vaan tarjoutua rukoilemaan lyhyesti toisen kanssa ja hänen rinnallaan. On tärkeää muistaa aina sanoa, että rukoilemme Jeesuksen nimessä tai pyydämme Häneltä apua.Ohjelman toisessa osuudessa Mikko Matikainen ja Virpi Nyman keskustelevat Jeesuksesta kertomisesta. Jokaisella Jeesuksen seuraajalla on omassa elämässään lukuisia tilanteita tai tuokiokuvia, joiden pohjalta hän voi kertoa Jeesuksesta. Tämä maailma rakastaa tarinoita. Siksi elokuvia katsellaan ja kirjoja luetaan. Koska suurin osa ihmisistä elää hyvin tavallista elämää, niin tavallisen ihmisen tarinat ja löydöt Jeesuksessa puhuttelevat. Mikko ja Virpi opettavat miten voit kertoa tällaisen tuokiokuvan kolmessa minuutissa. He myös opettavat kuulijaa kertomaan evankeliumin keskeiset asiat kahdessa minuutissa. Tämä jakso on hyvin käytännöllinen ja helppo soveltaa käytäntöön, koska jokaisella on tarina, joka koskettaa.
Ohjelman kolmannessa osuudessa Mikko Matikainen ja Kristiina Nordman puhuvat palautteen saamisen tärkeydestä. Jeesuksen lähettämät opetuslapset palasivat heidät lähettäneen Jeesuksen luokse ja kertoivat sekä Jeesukselle että toisilleen mitä olivat nähneet ja kokeneet. He olivat innoissaan. Jeesus muistutti, että todellinen ilo nousee siitä varmuudesta, että nimemme on kirjoitettu taivaan kirjaan. Tästä ilosta käsin on mukava elää, tehdä työtä ja palvella matkalla sekä Jeesusta että toisia ihmisiä. Olisi tärkeää, että jokaisella olisi ystävä tai kaksi, joiden kanssa säännöllisesti rukoilee, jakaa L10T elämäntavan asioita ja oppimiaan näkökulmia. Seurakunnan pienpiireissä tällainen jakaminen voisi olla osa kokoontumista. Uskon askeleita ohjelmasarjan edellisestä jaksosta voit kuunnella L10T elämäntavan alkuosan asiat.Uskon askeleita ohjelmissa rukoillaan esiin nousevien asioiden puolesta ja annetaan rohkaisua kristityn arkeen. Ohjelman lopuksi annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ne löytyvät myös uskon askeleita Facebook-seinältä. Toimittajana on Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. KRS koulutustiimin tekemiä haastatteluja työstää ohjelmaa varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura