UA 281220 ”Esirukous, Stefanus, todistaminen ja Jumalan rohkeus.” (Virkkala, Keskimäki ja Kalpio) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2020-12-29T07:00:04

:: ::

Uskon askeleita ohjelma koostuu kolmesta osuudesta. Jokaisessa niistä on haastattelu tai keskustelu, joiden esiin nostamia ajatuksia syvennetään Raamatun sanalla ja niiden puolesta myös rukoillaan. Tässä vuoden viimeisessä jaksossa teemat nousevat Tapaninpäivän näkökulmista. Tapaninpäivänä muistetaan Stefanusta, ensimmäistä Jeesuksen veritodistajaa eli marttyyria. Puhetta on esirukouksen siunaavasta vaikutuksesta sukupolvesta toiseen, Tapaninpäivään liittyvistä Raamatun näkökulmista sekä valona että suolana elämisestä.
Tämän ohjelman ensimmäisessä osuudessa Ellu Virkkala kertoo Ulla Saunaluoman haastattelussa kolmesta elämäänsä liittyvästä tärkeästä sanasta; odottamisesta, luottamisesta ja rukouksesta. Hän kertoo kärsimättömyyden olevan osa luonnettaan ja siksi nämä sanat ovat vaatineet opettelua. Ellu toimi aikanaan rehtorina ja oppi rukoilemaan tyttärilleen hyviä puolisoita. Hän siis rukoili neljän pojan puolesta, jota Jumala kasvattaisi heidän perheeseensä. Nyt hän rukoilee 13:sta lastenlapsilleen samaa. Vanhempien esirukoukset kannattelivat häntä ja nyt hän kannattelee esirukousten kautta sukunsa tulevia sukupolvia. Jos omissa suvuissamme ei ole tällaista siunaavaa tapaa tai se on syystä tai toisesta katkennut, niin voimme aloittaa sen itse.Ohjelman toisessa osuudessa Mikko puhuu työtoverinsa ja Kansan Raamattuseuran raamattukouluttajan Riitta Keskimäen kanssa Tapaninpäivästä eli Stefanuksen päivästä, jolloin muistamme ensimmäistä kristittyä veritodistajaa, joka kivitettiin kuoliaaksi noin vuonna 34. Hän näki taivaat avoinna ja Jeesuksen seisovan Isän oikealla puolella. Tähän liittyy tärkeä oivallus, joka selviää kuuntelemalla tämä keskustelu. Stefanus rukoili ennen kuolemaansa:” Herra älä lue heille syyksi tätä syntiä.” Jumala vastasi tähän ajallaan ja tavallaan. Puhumme myös Jeesuksen todistajana elämisen hinnasta tai siihen liittyvästä maailman tarjoamasta häpeästä. Kovassa paineessa hiilestä tulee timantti. Siksi paineita ei tarvitse pelätä, vaan niissä voi hyvin elää.
Ohjelman kolmannessa osuudessa Mikko keskustelee todistamiseen liittyvistä asioista ja näköaloista Evankelisen lähetysyhdistyksen reissupastorin ja raamatunopettajan Erja Kalpion kanssa. Käsittelyssä on myös Jari Sarasvuon kommentti:” Jos arvot eivät maksa meille hintaa, niin ne eivät ole arvoja, ne ovat vain mielipiteitä.” Uskomme ei tulisi olla väritöntä ja hajutonta, vaan näkyvää ja Kristukselta tuoksuvaa. Todistajana elämisessä on se puoli, että se voi maksaa hintaa. Toisaalta sitä haluaa tehdä, koska Jeesus on sydämen sytyttänyt ja rakkaudellaan hoitanut. Puhetta on myös järjestä, uskosta ja siitä mikä lopulta on järjetöntä.Uskon askeleita ohjelmissa rukoillaan esiin nousevien asioiden puolesta ja annetaan rohkaisua kristityn arkeen. Ohjelman lopuksi annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ne löytyvät myös uskon askeleita Facebook-seinältä. Toimittajana on Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. KRS koulutustiimin tekemiä haastatteluja työstää ohjelmaa varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura