UA 30.9.2019 ” Anteeksi, Jeesus lapsille ja vapaaehtoisuudesta” (Peltonen, Junttila ja Pikkarainen) - a podcast by Kansan Raamattuseura

from 2019-10-09T07:52:19

:: ::

Ohjelman ensimmäisessä osassa kerrotaan Uskon askeleita ohjelman jatkuvan myös vuonna 2020. Kerrotaan ohjelman kautta ihmisten saamista oivalluksista ja Jeesuksen opettaman elämäntavan merkityksestä. Siinä käydään myös läpi ihmisten erilaisia elämäntilanteita. Meitä kutsutaan iloitsemaan iloitsevien kanssa ja itkemään itkevien kanssa sekä elämään sovussa kaikkien ihmisten kanssa, jos se meistä riippuu. Sitten Matti Mäkinen keskustelee Ari Peltosen kanssa L10T kurssin herättämistä ajatuksista. Niistä he puhuvat erityskesti siunaamisesta ja anteeksiantamiseen havahtumisesta.

Ensimmäisessä osuudessa ohjelman toimittaja Mikko Matikainen kertoo myös omasta kokemuksestaan miten hankalaa on välillä ajaa autoa, kun toinen aiheuttaa vaaratilanteen ja omat tunteet vaihtelevat pelästyksestä vihastumiseen. Tuolloin Mikko muisti Matti Mäkisen ajatusta siitä, että aina kun joku asia tai ihminen ärsyttää, niin se voikin olla Jumalan kehotuksena siunata toista. Miten tätä voi soveltaa siihen, kun vaaratilanteessa on painanut torvea. No sen saat selville kuuntelemalla tämän jakson.Ohjelman toisessa osuusdessa Kristiina Nordman keskustelee Espoon kristillisen koulun musiikin opettajan Katariina Junttilan kanssa siitä, että lasten oikeuksiin pitäisi kuulua se, että heille kerrotaan Jeesuksesta. Heidän tulisi saada kuulla omien pelkojensa keskelle hyvä uutinen rakastavasta taivaallisesta Isästä, joka rakastaa jokaista ihmistä sellaisena kuin hän on. Tällaisen lapsia rakastavat ja Jumalan rakkautta osoittavat ihmiset ovat todella tärkeitä ja arvokkaita. Pyhäkoulun opettajat, kerhon ohjaajat ja kaikki, jotka antavat lapsille aikaa ja osoittavat heille Jumalan rakkautta ovat korvaamattoman arvokkaita.

Ohjelman kolmannessa osuudessa puhutaan palvelemisesta, armolahjojen käytöstä ja elämän suurimmasta merkityksestä. Elämämme merkityksellisyys ei ole riippuvainen siitä millaista arvostusta saamme toisilta ihmisiltä tai millaisen aseman saavutamme. Jokaisella meillä on omat lahjamme ja lahjakkuutemme, joita meidän tulee kehittää ja venyttää mahdollisimman pitkälle. Merkityksellisyys tulee siitä, että palvelemme Jumalaa ja toisia ihmisiä kaikella sillä mitä meillä on ja opimme kokoajan lisää. Välillä on aika tulla Jeesuksen luokse ja sitten taas mennä ilo ja evankeliumi sydämessä palvelemaan muita.Tuossa kolmannessa osuudessa kouluttaja Matti Mäkinen juttelee Tampereen Messukylän seurakunnan vapaaehtoistyön koordinaattorin Jyrki Pikkaraisen kanssa siitä millaista toimintaa Messukylässä on seurakuntalaisille, jotka haluavat palvelle seurakunnassa toisia ihmisiä saamillaan lahjoilla. On myös mahdollisuus luoda uutta, kun siihen saa sisäistä kutsua ja oivallusta miten sitä voidaan tehdä. Jyrki auttaa tällaisissa asioissa ja mielellään on luomassa puitteita, joissa Jumalan rakkaus voi mennä eteenpäin tavallisten ihmisten kautta.

Uskon askeleita ohjelmat sisältävät näkökulmia Raamatusta ja rukousta esiinnousseiden aiheiden äärellä. Niissä on mukana myös pieni kertaus edellisestä jaksosta ja näkökulmia arkiseen elämään. Ohjelman lopussa annetaan virkkeitä ja ajatuksia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä. Ohjelman käsikirjoittaa, toimittaa ja koostaa Kansan Raamattuseuran reissupastori Mikko Matikainen. Haastatteluja työstää käyttöä varten Jussi Pyysalo. Uskon askeleita ohjelman tuottavat yhteistyössä Kristityt yhdessä ry ja Kansan Raamattuseura.

Further episodes of KRS:

Further podcasts by Kansan Raamattuseura

Website of Kansan Raamattuseura