12 februari | Lincoln en de voorzienigheid - a podcast by Geloofstoerusting

from 2022-02-12T05:00

:: ::

‘O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!’ (Romeinen 11:33). 

 

Abraham Lincoln, die op 12 februari 1809 werd geboren, was tot zijn veertigste sceptisch en soms zelfs cynisch over religie. Het is daarom opvallend hoe het lijden van hem persoonlijk en van het land ervoor zorgde dat God veel werkelijker voor hem werd en hem niet verder bij God vandaan dreef. 

 

In 1862, toen Lincoln 53 jaar oud was, stierf zijn 11-jarige zoon Willie. Lincolns vrouw ‘probeerde met het verdriet om te gaan door zich te verdiepen in New Age mediums'. Lincoln wendde zich tot Phineas Gurley, predikant van de New York Avenue Presbyterian Church in Washington. 

 

Meerdere lange gesprekken leidden, in de woorden van Gurley, tot ‘een bekering tot Christus’. Lincoln vertrouwde hem toe dat hij ‘vele malen op zijn knieën was gegaan door de overweldigende overtuiging dat hij nergens anders heen kon.' 

 

Ook de verschrikkingen van de gewonde en dode soldaten kwamen dagelijks op hem af. Er waren in Washington vijftig ziekenhuizen voor gewonden. Onder de koepel van het Capitool stonden 2000 ziekenhuisbedden voor gewonde soldaten. 

 

Er stierven dagelijks vijftig soldaten in dit soort tijdelijke ziekenhuizen. Al deze dingen brachten Lincoln dichter bij de voorzienigheid van God. ‘We kunnen niet anders dan geloven dat Hij Die de wereld schiep deze nog altijd regeert.’   

 

Zijn beroemdste uitspraak over de voorzienigheid van God in relatie tot de Amerikaanse Burgeroorlog deed hij tijdens zijn tweede inaugurele rede, die hij een maand voordat hij vermoord werd gaf. Wat hij zei was opmerkelijk, omdat hij God niet indeelt in het kamp van de Unie (de Noordelijke staten) of de Confederatie (de Zuidelijke staten). Hij heeft Zijn eigen plan en ziet van beide partijen geen zonde door de vingers. 

 

‘We hopen van harte — en bidden vurig — dat de machtige gesel van deze oorlog snel voorbij gaat… 

 

Maar als God wil dat de gesel niet stopt voordat alle rijkdom, waar de slaven 200 jaar lang zonder waardering voor gezwoegd hebben, verdampt is, en totdat elke druppel bloed, veroorzaakt door de zweep, vergolden zal zijn met een slag van het zwaard, zullen we, net zoals 3000 jaar geleden, moeten zeggen: ‘De oordelen van de Heere zijn juist en helemaal rechtvaardig.’’ 

- Abraham Lincoln 

 

Ik bid voor iedereen van jullie die te maken heeft gekregen met verlies, pijn en intens verdriet, dat het niet zal leiden tot leeg nihilisme, maar — net zoals bij Lincoln — tot een diepere afhankelijkheid van de oneindige wijsheid en liefde van Gods ondoorgrondelijke voorzienigheid.

Bekijk de overdenking op YouTube.

 
Je luistert naar Onwankelbare vreugde, een dagboek van John Piper door Geloofstoerusting en Desiring God. Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.


Volg 'Onwankelbare vreugde' waar je maar wilt:

Spotify: https://spoti.fi/2FssZb4
WhatsApp: http://bit.ly/39Kqqij
Google Podcasts: http://bit.ly/39J7Ozl 
Apple Podcasts: https://apple.co/385Ba9A 
Castbox: http://bit.ly/2ZSNgjo
Stitcher: http://bit.ly/36ZO1Kl 

Website: http://www.onwankelbarevreugde.nl/

Further episodes of Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper

Further podcasts by Geloofstoerusting

Website of Geloofstoerusting