7 februari | Een doorbraak te elfder ure - a podcast by Geloofstoerusting

from 2022-02-07T05:00

:: ::

‘Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent’ (Lukas 23:42). 

 

Een van de belangrijkste sluipmoordenaars van de hoop is de gedachte dat je al zo lang probeert te veranderen terwijl dat nog nooit gelukt is. 

 

Je kijkt daarop terug en denkt: wat heeft het nog voor zin? Zelfs als ik een doorbraak zou meemaken, is er nog zo weinig tijd over om op deze nieuwe manier te leven, dat het nooit zal opwegen tegen al die jaren van mislukking. 

 

De voormalige roofmoordenaar (de moordenaar aan het kruis naast Jezus) leefde nog ongeveer een uur voordat hij stierf. Hij was veranderd. Hij leefde aan het kruis als een nieuw mens: zijn houding ten opzichte van Christus was veranderd, en zijn gedrag ook (hij spotte niet meer). Maar 99.99 procent van zijn leven was verspild. Deden die laatste uren van zijn nieuwe leven ertoe? 

 

Ze doen er oneindig toe. Deze voormalige roofmoordenaar zal, net als wij allemaal, voor de rechterstoel van Christus staan en rekenschap afleggen van zijn leven. ‘Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad’ (2 Korinthe 5:10). Hoe zal zijn leven getuigen op die dag van zijn wedergeboorte en vereniging met Christus? 

 

De laatste uren zullen de doorslag geven. Deze man was vernieuwd. Zijn geloof was echt. Hij was werkelijk verenigd met Christus. Christus’ gerechtigheid werd zijn gerechtigheid. Zijn zonden werden vergeven. 

 

Daar zullen zijn laatste uren in het laatste oordeel van getuigen. Zijn verandering deed ertoe. Het was en het is een heerlijke getuigenis van de kracht van Gods genade, de echtheid van zijn geloof en de vereniging met Christus. 

 

Nu terug naar de worsteling met verandering. Ik beweer niet dat worstelende gelovigen onbekeerd zijn zoals de roofmoordenaar. Ik zeg alleen dat de laatste jaren en uren van ons leven ertoe doen. 

 

Als we in de laatste procent van ons leven een overwinning behalen op een oude, zondige gewoonte of een schadelijke kant van ons karakter, dan zal dat een heerlijk getuigenis zijn van de kracht van genade; en het zal in het laatste oordeel een extra getuigenis (niet het enige) zijn van ons geloof in Christus en onze vereniging met Hem. 

 

Houd moed, worstelaar. Blijf vragen, zoeken en kloppen. Houd je ogen op Christus gericht. Als God verheerlijkt wordt door moordenaars die ter elfder ure gered worden, heeft Hij er zeker Zijn redenen voor gehad om jou tot nu te laten wachten op de doorbraak waar je al jarenlang naar uitziet. 

Bekijk de overdenking op YouTube.

 
Je luistert naar Onwankelbare vreugde, een dagboek van John Piper door Geloofstoerusting en Desiring God. Wil je meer luisteren, lezen of bekijken? Ga dan naar de website geloofstoerusting.nl.


Volg 'Onwankelbare vreugde' waar je maar wilt:

Spotify: https://spoti.fi/2FssZb4
WhatsApp: http://bit.ly/39Kqqij
Google Podcasts: http://bit.ly/39J7Ozl 
Apple Podcasts: https://apple.co/385Ba9A 
Castbox: http://bit.ly/2ZSNgjo
Stitcher: http://bit.ly/36ZO1Kl 

Website: http://www.onwankelbarevreugde.nl/

Further episodes of Onwankelbare vreugde - een dagboek van John Piper

Further podcasts by Geloofstoerusting

Website of Geloofstoerusting