S2 - 4 Kaste ja hyvä omatunto nyt - a podcast by Esa Yli-Vainio

from 2021-01-07T20:00

:: ::

Yllättävät raamatunkohdat Osa 4 -Kaste ja hyvä omatunto nyt
”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut” (1.piet.3:21-22)
4 yllätystä:
1) Kasteen pelastavana esikuvana toimii Nooan tulva. Esimerkiksi Markus Kirlan hyvät teokset ”Kristillinen Kaste” ja ”Kristillisen Kasteen Puolustus”: Raamattu sanoo suoraan, että kastevesi pelastaa samoin kuin Nooa pelastui perheineen tulvaveden ja arkin kautta. Tämä käy yksiin Jeesuksen sanan kanssa: ”Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.” 
2) Kaste ei vain pelastanut meitä kastehetkellämme – lapsena tai aikuisena, vaan se pelastaa meidät NYT! Kasteen pelastava vaikutus on jatkuva, ei vain takanapäin oleva yksi hetki (vaikka se on sitäkin). 
3) Kristuksen ihmiselämän, kuoleman, ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen tähden on olemassa se pelastus, jonka hän jakaa meille jokaiselle henkilökohtaisesti kasteen kautta. Kaste pelastaa liittämällä meidät erityisesti Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen! Sen osallisuuteen, yhdessä hänen kanssaan. 
4) Tämän pelastuksen sisältö ja tarkoitus ei ole poistaa syntistä luontoamme, vaan puhdistaa sydämemme synnistä ja antaa meille hyvä ja puhdas omatunto. Ei synnin tuhoaminen olemuksestamme, vaan sen pyyhkiminen Jeesuksen verellä omastatunnostamme; tai synnin saastuttaman omantunnon vaihtaminen hyvään ja puhtaaseen omaantuntoon. 

  •  ”Ensinnäkin Pietari identifioi pelastuksemme Jumalan antamaksi hyvän omantunnon lahjaksi ja yhdistää nämä molemmat kasteen toimitukseen. Vaikka kaste on jotain sellaista, joka tapahtuu kerran ja yhdessä paikassa, se ei silti ole loppunut seremonian päättyessä, aivan samoin kuin avioliitto ei pääty seremonian päättyessä… Se saa aikaan tämän tässä ja nyt. Jotenka, Pietari julistaa, että kaste pelastaa meidät nyt antaen meille hyvän omantunnon.” 
  • ” Toiseksi, kun Pietari sanoo, että kaste pelastaa meidät nyt, hän lisää, että tämä tapahtuu Kristuksen ylösnousemuksen kautta. Kuolleista noussut Herra Jeesus pelastaa meidät kasteen kautta. Meillä on hyvä omatunto hänen ylösnousemuksena ja taivaaseenastumisensa kautta. Jeesus antaa meille hyvän omantunnon, sillä hän on sekä istunut valtaistuimelle kuninkaana Isän Jumalan kanssa että on läsnä meidän luonamme jumalanpalveluksessa... Hän antaa meille pääsyn taivaaseen täällä maan päällä.” 
  • ”Kolmanneksi, Pietari asettaa vastakkain kahdenlaisen puhdistuksen. Meille kaikille on tuttu ensimmäinen puhdistus, vedellä pesu... Kasteen pesu tarjoaa meille toisenlaisen puhdistuksen, hengellisen puhdistuksen synnistä. Se tapahtuu toistuvasti joka kerta kun me vetoamme Isään Jumalaan pyytäen hyvää omaatuntoa tunnustaen syntimme ja pyytäen puhdistusta synnin tahrasta. Kaste antaa meille oikeuden tulla Jumalan luo puhdistamista varten... Tämä tarkoittaa, että jokainen jumalanpalvelus on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.” 
  • ” Neljänneksi, kreikan kielellä Pietari puhuu hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta... 
  • Jumala haluaa tämän takia meidän tulevan jumalanpalvelukseen.”Muista kastettasi”: Jokapäiväinen syntien tunnustaminen Jumalalle ja jatkuva syntien anteeksiantamus sekä omantunnon puhdistus synneistäpäästön sanan, evankeliumin saarnan ja erityisesti ehtoollisen kautta.
  • Jatkuva kasteessa saadun Kristuksen veren puhdistuksen vastaanottaminen. Se on kuin ”hengittämistä”, jossa ulospäin tunnustamme päivittäin syntimme ja hengitämme sisään hänen Pyhän Henkensä, joka toimii sanan kautta. 
  • Näin kaste toimii yhä tänään ja ohjaa aina meidät jumalanpalvelukseen ja erityisesti avaa pääsyn alttarille vastaanottamaan Kristuksen ruumiin ja veren.

Esa Yli-vainio

Further episodes of Seurakuntaliiton Podcast

Further podcasts by Esa Yli-Vainio

Website of Esa Yli-Vainio