Morton Narrowe - a podcast by Sveriges Radio

from 2014-07-04T13:00

:: ::

Rabbin I sitt Sommarprogram berättade 82-årige rabbinen Morton Narrowe om sitt liv i den judiska församlingen i Stockholm. Han berättade att de flesta i församlingen bestod av de nazistiska dödslägrens överlevande och deras barn. Han berättade också att de var tveksamma till honom. Han var ung, han kom från USA, och hade inte samma fruktansvärda erfarenheter.

- När jag ser tillbaka på mina år i Sverige ser jag att många lärde sig att uttala ett brutet Halleluja. Dessa från början främmande invandrare, sjuka till kropp och själ fick i detta välsignade land se hur deras barn och barnbarn växte upp som framgångsrika, skapande, lyckliga judar.
Han delade också med sig av sin tro:
- Gud gav oss alla färdigheter och talanger. Varför använder vi inte dessa för att försöka bli den person som vi kan bli. Detta är för mig meningen med bibelns ord i samband med världens skapelse, om att varje människa är skapad till Guds avbild. Denna föreställning är inte bara en välsignelse. Den är samtidigt en utmaning. 
Om Morton Narrowe
Aktiv och tongivande inom religionsdialogen mellan judar, kristna och muslimer. Självbiografin En tretvinnad tråd. Amerika. Jude. Svensk. utkom 2005. Gjorde militärtjänstgöring som rabbin på en amerikansk flottbas i Japan. Flyttade till Sverige 1965. Blev överrabbin i Stockholms judiska församling tio år senare. Var styrelseledamot i Bibelkommissionen och har skrivit många texter om judar och judendomen. 
- Jag kom till Stockholm sommaren 1965 för att arbeta som församlingsrabbin i tre år och sedan återvända till USA. Jag skall försöka förklara varför jag stannade och är så tacksam till min församling och till Sverige för mitt innehållsrika liv och ovanliga karriär.
Producent: Ludvig Josephson

Further episodes of Sommar

Further podcasts by Sveriges Radio

Website of Sveriges Radio